766px-Martin_Lundstedt_2015-09-28_002Martin Lundstedt har sedan början av 2015 suttit på posten som VD för Volvo. Hans titel är egentligen VD och koncernchef, vilket innebär att han har den symboliska makten såväl som den exekutiva makten inom företaget. Detta är en tung mantel att axla men inte något nytt för denne man som tidigare har suttit i samma position på byggföretaget Scania. Huvudkontoret är beläget i Torslanda strax utanför Göteborg, ett område så stort att det till och med har sitt eget Systembolag. VD:n utbildade sig till civilingenjör på Chalmers högskola i andra änden av staden.

Internationell succé för svenskt företag

Historien om Volvo börjar år 1926 när några män kom på idén om kullager som skulle kunna vara användbart inom den amerikanska fordonsmarknaden. Idén växte till något större än så och sedan den första bilen rullade ut ur verkstaden 1927 har produktionen växt till att omfatta 18 länder och över 100 000 anställda. Huvudkontoret ligger fortfarande i Torslanda på Hisingen i Göteborg men har nu filialer över hela världen. Omsättningen uppgår i nästan 300 miljarder kronor och tillväxten ser inget slut. Volvo bygger personbilar, lastbilar, truckar och mängder av andra hjuldrivna fordon. Har du ett eget företag och drömmer om lika svindlande stor framgång? Du börjar med att verka på nationell nivå men vill du att verksamheten ska växa är det viktigt att vara öppen för alla möjligheter och våga ta risker. En stor del av marknaden finns utomlands, vilket kan innebära att du behöver flytta till New York eller en annan stad, i alla fall för en period.

Många olika styren

Under årens lopp har detta stora och ständigt växande företag gått igenom många olika styren och epoker. Innan nya VD:n Martin Lundstedt tillträdde posten satt Olof Persson i bestämmande position. Under sina fyra år vid makten lyckades han knyta viktiga affärskontakter i bland annat Kina, där han arbetade fram ett avtal med ett av de största företagen inom lastbilstillverkning, Dongfeng. Persson genomförde även en del kostnadsbesparingar som tros ha sparat in så mycket som tio miljarder kronor, vilket är mycket pengar även inom ett multimiljardföretag som Volvo. Nya VD:n sa när han tillträdde att han ska fortsätta på samma sätt, med hårt arbete och stort fokus. Många av Volvos tidigare VD’s har satt sitt eget avtryck på verksamheten. Pehr G. Gyllenhammars verksamma tid kallas idag för Gyllenhammar-eran eftersom han var Volvos starke man under hela 1970-talet och bland annat inledde ett lyckat samarbete med bilmärket Renault. Exakt hur Martin Lundstedt kommer att gå till historien återstår att se.