Volvo P1800 är troligen den av Volvos bilar som har varit mest framgångsrik om man ser till status. Åtminstone innehar P1800 titeln som mest kända Volvo-modell, alla kategorier. Den togs fram i syfte att få bort vanlighetsstämpeln. Istället ville Volvo visa upp en bil som skulle ge nytt blod till varumärket. Men som med alla bilar skulle även P1800 så småningom bli ”gammal”. Ett försök till uppdatering av modellen ledde bland annat till en herrgårdsvagn, ES, år 1972 och modellen såldes i 41 000 exemplar. P1800 fick aldrig någon efterföljare, vilket många tyckte var tråkigt.

Sergio Coggiola

Coggiola var formgivare av bilar. Hans specialitet var prototyper för serietillverkning, men han designade även concept-bilar. Han stod bland annat bakom Lamborghini Portofino, Renault Megane och Saab Sonett III. Coggiola tog fram konceptbilen Volvo 1800 ESC som presenterades i Paris 1971. Den kallades Viking, vilket ledde till en viss förvirring eftersom Volvo Viking var en lastbil som tillverkades under samma period. Volvo 1800 ESC visade upp nya linjer men byggde helt på den 1800-modell den var tänkt att ersätta. Den ursprungliga P1800-modellen byggde på Amazonens grund, medan de sista modellerna hade fler likheter med Volvo 140.

1800 ESC

Bilen var utrustad med en 2-liters motor, vilken gav 130 hästkrafter. 1800 ESC gjorde 0 till 100 på 10 sekunder. Den hade också skivbromsar på alla hjul. Designen av Volvo 1800 ESC Viking var minimalistisk, både exteriört och interiört. Linjerna var tydliga och blinget i stort sett obefintligt, sånär som på de italienska sätena. Mittkonsolen hade en stram design, liksom instrumentbrädan. Smiths klassiska runda instrument påminde mycket om P1800-modellens, men hade renare linjer. Borstat stål användes flitigt och gav ett interiören en kylig, men snygg, känsla. Trots att den hade samma ursprung som P1800-modellen, var fronten på 1800 ESC både längre och lägre. Höjden på bilen var densamma, men taket sluttade i en linje som följde bilen hela vägen bakåt. Fälgarna var de välkända ”Klöverhjulen”. För den som vill ha kompletta hjul med fälg och allt, är internet ett bra verktyg. Den intresserade hittar säkert ”klöverhjul.”

Stor entusiasm

Volvo 1800 ESC Viking mottogs med enorm entusiasm av både press och publik. Bilen hade vipplampor styrda genom hydraulik och en tillika tuff och elegant grill. Alla var övertygade om att detta var uppföljaren till P1800-modellen, som börjat bli lite till åren. På mässan i Paris visades samtidigt den uppföljare som skulle bibehålla publikens intresse för P1800 ett tag till, nämligen herrgårdsvagnsmodellen av densamma, ES. Dock var det 1800 ESC som väckte intresse.

Volvo tackade nej

Det finns säkert många orsaker till att Volvo tackade nej till Coggiolas snygga design. Kanske var tekniken inte tillräckligt innovativ, men den troligaste orsaken var förmodligen 70-talets oljekris. Tillfället var helt enkelt inte rätt att lansera en sportbil. Bilen finns fortfarande där ute, närmare bestämt i Spanien. Den ursprungliga vita färgen har blivit röd och bilen har endast rullat 17 300 km under åren som gått. Den väcker fortfarande beundran på olika utställningar. Volvos museum erbjöds att få köpa den år 2016, men tackade återigen nej.