För många är Volvo P1800 symbolen för rollfiguren Simon Templar i serien ”Helgonet”. Denna framgångsrika sportbil från Volvo tillverkades mellan 1961 och 1973 och är den första Volvo-modellen som utrustades med en B18-motor. Vår dåvarande kronprins Karl Gustav fick en ljusblå P1800 år 1966, bilen var hans första alldeles egna och fick registreringsnummer AA 1515. Självklart gjordes han samtidigt till hedersmedlem i P1800-klubben. Med så mycket uppmärksamhet och indirekt reklam via kända namn och serier kom P1800 att bli en mycket populär bilmodell som än idag ligger mycket högt i värde.
Tillverkning och säkerhet
När P1800 började tillverkas låg produktionen i England hos Jensen Motors. Tillverkningen kom senare att flyttas till Göteborg där många pålitliga Volvobilar producerats och monterats genom åren. Då modellen var såväl populär som exklusiv var den också en måltavla för biltjuvar. Säkerheten på den tiden lämnade mycket att önska. Billarm och komplicerade, inbrottssäkra lås låg ännu i framtiden. Om du idag är en lycklig ägare av en P1800, eller kanske bara av en mer vardaglig modell, finns många fler alternativ för att skydda din dyrgrip. GPS-styrd spårningsutrustning ska stoppa biltjuvarna genom att snabbt och lätt kunna spåra såväl bil som förövare.
Sällsynt men populär
Eftersom Volvo P1800 endast tillverkades i dryga 47.000 exemplar för 50 år sedan är det idag en sällsynt bilmodell. Det lockar självklart fantaster av olika slag av vilka många samlas kring P1800-klubben. Klubben startades upp 1978 och hade sin första träff i september året därpå. Idag har klubben en egen hemsida med såväl ett forum som en shop och en annonsplats. Där kan du också få information om medlemskap samt om framtida träffar och klubbens stadgar. Oavsett om du är ägare av en egen P1800 eller en fantast på avstånd finns det idag bilträffar och utställningar där du kan visa upp och/eller beundra de gamla klassiska bilarna.