Volvo har varit en del av Sveriges historia i över 90 år. I denna artikel kommer du kunna läsa om vad de har haft för sig under nästan ett århundade. Låt oss gå tillbaka till restaurangen Sturehof i Stockholm, augusti 1924. Två gamla kollegor springer av en slump på varandra inne på denna restaurang. Mötet resulterar i en lång diskussion som rör deras gemensamma intresse, bilar. De disskuterar om varför inte Sverige har en egen bilindustri. Detta blir startsskottet för Volvo.
Tre år senare, i april 1927 rullar den första volvobilen ut ur lundbyverkens fabriksport på hisingen i Göteborg. Bilen fick namnet Volvo ÖV4 vilken står för öppen vagn med 4 cylindrar. Bilen hade ett mindre lockande namn vilket gav upphov till smeknamnet Jakob. Bilen hämtade också inspiration från de amerikanska bilarna. Namnet Volvo kom redan 1915 när företaget SKF, där de båda männen hade jobbat ihop, ville byta namn. Någon som kunde latin hade kommit fram till att volvo betyder ”jag rullar” och det var ju det perfekta namnet för en kullagerfirma.
SKF bytte aldrig sitt namn då man inte fann någon större användning för det. Förslaget Volvo blev liggande på hyllan fram till 1924 då Gustaf Larson och Assar Gabrielsson la beslag på det. Lättare lastbilar började tillverkas av Volvo år 1928 och dessa lasbilar skördade stora framgångar. Volvo ville expandera och köpte därför pentakoncernen när den två år senare blev till salu. Nio år senare bröt andra värlskriget ut och som många andra företag blev det en sämre förändring för Volvo. De kom däremot igång efter världkriget igen.
Volvo PV 444 hade skapats året innan andra världskrigets slut och hade även den skördat stora framgångar för företaget. Efter denna bil skulle företaget komma att producera många olika modeller som blivit lika populära. År 1961 stod torslandafabriken klar att användas. Där byggdes dessutom bilen som fick det välkända namnet Volvo Amazon. Företagets framgångar ledde till att de öppnade flera fabriker på andra orter, bland annat i Kamlar och i Uddevalla. När vi kommit fram till 1982 kom Volvo ut med en helt ny modell som inte liknade någon annan, Volvo 760.
Volvo hade nämligt haft ekonomiska problem och volvo 760 blev nystarten för företaget. Bilmodellerna fortsatte att utvecklats och år 2002 satsade företaget på SUV bilar. Detta blev ytterligare en succé och år 2017 beräknas Volvo XC60 komma över miljonräkningen för antal sålda bilar sedan starten 2007. Volvo bilarna är lika populära på en Trafikskola som hos privatpersoner.
På 90-talet var volvo på väg att samägas med Renault men dåvarande styrelseordförande Pehr G. Gyllenhammar lyckades inte ro sammarbetet i hamn och avgick i stället. Tillverkningen såldes istället till Ford år 1999 och sedan år 2009 ägs Volvo istället av kineskiska Zhejiang Geely Holding Group. Detta efter att Ford inte längre hade råd att ha kvar volvo PV då bank och finanskrisen hade slagit till året innan.