Gustaf Larson var den man som tillsammans med Assar Gabrielsson var med när AB Volvo bildades år 1926. Han agerade då i rollerna som vice vd och teknisk chef.

Larson föddes år 1887 i Vintrosa i Örebro län, och påbörjade sin utbildning mot att bli civilingenjör och teknologie doktor med att studera vid Tekniska Elementarskolan i Örebro. Han tog examen därifrån år 1911, och arbetade därefter i tre år i England, som ritare och konstruktör på ett företag i Coventry som hette White & Poppe Ltd. Detta företag sysslade med att tillverka motorer till bilmärken som Morris. Larson gav sig med andra ord tidigt in i bilindustrin i sin karriär. Efter de tre åren på White & Poppe återvände Larson till Sverige för att fortsätta sin utbildning. Denna gång studerade han till civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, en utbildning som sträckte sig mellan 1913 och 1917. Under de två åren direkt efter att han avslutat sin utbildning arbetade han som konstruktör och avdelningschef på SKF. Han gjorde karriär inom SKF, men slutade på företaget år 1920 för att istället acceptera en anställning som teknisk chef på AB Galco.800px-Gustav_Larson_and_Assar_Gabrielsson_in_museum_of_Volvo_in_Gothenburgh

Larson var fortfarande anställd på Galco när han år 1924 kom i kontakt med en tidigare arbetskamrat från SKF igen, nämligen Assar Gabrielsson. De träffades som hastigast på Urbans konditori i Stockholm, då Larson var på väg ut till sitt lantställe i Trosa för att fira midsommar, men det var där och då som Gabrielsson för första gången invigde Larson i sina planer på att starta serietillverkning av en bil i Sverige. Även om serietillverkning var revolutionerande när det först började användas, är det idag normen för det mesta, och allt ifrån kläderna som vi har på oss till husen vi bor i tillverkas på löpande band. Ett exempel på hus som kan tillverkas så snabbt att det nästan är som på löpande band är attefallshus, som förutom att de är små också är smidiga att montera. Du hittar flera olika typer av attefallshus på Byggmax.se.

Gabrielsson och Larson skrev ett avtal ett år senare gällande det som de diskuterat i förbifarten på det där konditoriet i Stockholm, den 16 december 1925. Det var ett avtal som skulle bli historiskt, då Gustaf Larson fick i uppdrag att ta fram en helt ny typ av personbil som var anpassad efter svenska förhållanden.